štvrtok 28. marca 2013

Rímsky biskup slúžil väzňom, a umyl nohy aj mladej moslimskej žene

Zase niečo prvý raz. Pápež František svojím konaním kráča vpred, aby ukázal cestu Cirkvi smerom k chudobným, v službe, lebo „toto nás učí Ježiš a toto robím aj ja.“

Ako kardinál v Buenos Aires chodieval na Zelený štvrtok večer sláviť omšu do väznice. Ako pápež s tým neprestal. Žiadna Lateránska bazilika a dvanásti kardináli – ako bývalo zvykom a ako to bolo pripravované aj pre tento rok. Pápež František si vybral väznicu pre mladistvých Casal del Marmo, bez prítomnosti televízií. Iba rozhlasový prenos Vatikánskeho rádia.

Medzi dvanástimi mladými, ktorým umyl nohy – a ktorí ideálne by mali predstavovať Ježišových apoštolov (nie až tak ideálnych vo chvíli, keď im Ježiš umýval nohy), boli aj dve dievčatá. Väzenský kaplán Gaetano Greco o to požiadal a Vatikán po malom váhaní súhlasil. Kardinál Bergoglio bol v Buenos Aires na to zvyknutý.

A tak opäť čosi prvý raz. Rímsky biskup ide slúžiť „omšu Pánovej večere – spomienku na ustanovenie eucharistie“ s tými, ktorých spoločnosť potrestala. Kľaká si na dlážku väzenskej kaplnky, umýva nohy mladým, ktorých život viery by sa nám mnohým asi videl veľmi slabý, umyté nohy utiera do ručníka, do ktorého v komunite Villa San Francesco di Pedavena ručne vtkali 720 vlákien pochádzajúce zo Svätej zeme. Umyté a utreté nohy väzňov potom pápež bozká. A pridá úsmev. Vrátane moslimskej dievčiny, ktorá sa síce narodila v Ríme, ale je Srbka. Ostatní desiati boli vybratí tak, aby zastupovali až päť rôznych národností, z ktorých mladí vo väznici pochádzajú.

A tesne pred obradom umývania nôh pápež vysvetlil mladým: „Toto je niečo dojímavé: Ježiš, ktorý umýva nohy svojim učeníkom. Peter ničomu nerozumel, a preto odmietal. Ježiš mu to však vysvetlil. Ježiš – Boh – toto urobil! On sám vysvetľuje svojim učeníkom: „Chápete, čo som vám urobil? Vy ma oslovujete: „Učiteľ“ a „Pane“ a dobre hovoríte, lebo to som. Keď som teda ja, Pán a Učiteľ, umyl nohy vám, aj vy si máte jeden druhému nohy umývať. Dal som vám príklad, aby ste aj vy robili, ako som ja urobil vám.“ Je to Pánov príklad. On je najdôležitejší a umýva nohy, pretože ten, kto je medzi nami najväčší, má slúžiť tým druhým. Toto je symbol, znak, však? Umývať nohy znamená - som k tvojim službám. Aj my tiež – medzi nami – neznamená to, že máme každý deň umývať jeden druhému nohy. Ale čo to vlastne znamená? Znamená to, že si máme vzájomne pomáhať – jeden druhému navzájom.“


Pápež František však šiel ešte do väčšej konkrétnosti. Poukázal aj na seba samého: „Toto nás učí Ježiš a toto robím aj ja a robím to zo srdca, lebo je to moja povinnosť. Ako kňaz a ako biskup musím byť k vašim službám. Je to povinnosť, ktorá mi vychádza zo srdca. Milujem to. Milujem to a milujem tak konať, pretože ma to naučil Pán. Ale aj vy, pomáhajte si! ... Myslíme na to, že tento znak je prejavom nežnosti, ktorú koná Ježiš, pretože Ježiš prišiel práve kvôli tomu: slúžiť a pomáhať nám.“

„Som šťastný, že tu môžem byť s vami. Len vpred a nenechajte si ukradnúť nádej. Rozumiete? Vždy s nádejou vpred,“ povedal jasne pápež František mladým väzňom.

V tejto slávnosti pápež František uskutočňuje, vlastné slová: že chce Cirkev pre chudobných, a že dobrý samaritán, ktorý preukázal milosrdenstvo, sa nepýtal na odmenu, ani na náboženský pôvod núdzneho, či na jeho majetok. Cirkev, aj kňazi sú pozvaní vychádzať k chudobným, na „existenčné periférie“ ľudí. „Nech prostredníctvom našich slov a skutkov môžu dostať ten olej radosti, ktorý nám prišiel priniesť Ježiš, Pomazaný.“ – povedal kňazom na Zelený štvrtok ráno.

Viac fotografií tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára